Saturday 11 June 2016

Elakkan Gastrik Ketika Berpuasa

Assalamualaikum semua,

Aku nak post entry nie sebab aku dah hadapi penyakit gastrik nie sejak aku kecil lagi so aku nak juga la share sikit tips-tips yang aku follow untuk mengelakkan gastrik ketika bulan puasa sebab selalunya orang yang ada penyakit gastrik nie selalu jadikan benda nie sebagai alasan untuk tak berpuasa (masa kecik-kecik pun aku selalu bagi alasan nie pffttttt) tapi bila dah besar nie kena la juga cari solution kn??? so benda-benda yang aku buat or elakkan ialah :-
Berbuka dengan makanan yang ringan or sederhana
  • Aku selalu amalkan tips nie sebab mengikut pengalaman aku selama 25 tahun nie la bila dah berbuka and aku makan terlalu banyak mesti gastrik aku tu akan datang sebab angin dah penuh dalam perut waktu kita berpuasa and bila makan dengan jumlah yang banyak perut kita nie dah macam terkejut sikit so sebaiknya berbuka dengan makanan ringan and after solat maghrib boleh kembali makan semula kalau lapar :).
Say "NO" to minuman berkafein ketika berbuka 
  • Kepada yang sering mengalami gastrik mesti tahu yang kita tidak digalakkan minum minuman berkafein seperti teh, kopi or nescaffe .. So masa berbuka tu sebolehnya jangan la minum minuman seperti itu, seeloknya minum air mineral or air suam je dulu hehe .. Bagi aku pula, selalunya aku berbuka minum air suam dulu untuk buang angin dalam perut and after terawih baru la aku minum anything yang aku suka haha.

Lambatkan masa bersahur
  • Lambatkan masa bersahur nie maksud dia ialah jangan bersahur terlalu awal or makan terlalu awal dari masa imsak .. Selalunya untuk elakkan perut aku cepat masuk angin aku sebolehnya bersahur lambat sikit dari orang lain, kalau rasa-rasa nak dekat azan subuh tu baru la aku sibuk nak makan ahaha, tapi tak pernah lagi la sampai tak sempat nak bersahur .. Sebolehnya adjust masa yang sesuai, kalau macam aku nie makan tak la slow sangat so tak kisah if makan sahur sikit but to anyone yang rasa diri dia makan slow sangat nie dinasihatkan tidak mengikuti tips aku nie sebab nanti boleh terlajak sahur la pula kn???
Say "NO" to makanan tinggi lemak or pedas
  • Mengikut kajian aku la (aku search dari sumber-sumber yang berfaedah) elakkan makan makanan tinggi lemak or pedas sebab ianya boleh mendatangkan kerengsaan pada perut kita dan juga menjejaskan sistem pencernaan perut kita and boleh menyebabkan perut kita sakir. That's why la ada segelintir orang akan mengalami sakit perut bila makan makanan pedas, masam, or pedas but bagi aku pula memang tak sesuai makan makanan pedas sebab everytime aku makan makanan pedas automatik perut aku sakit haha (but I'm still in love with spicy food) :p
Ok la guys, nie jelah sedikit sebanyak tips-tips yang aku boleh share kat korang but nie based on pengalam aku sendiri so not 100% berkesan dengan orang lain, eyalah lain orang lain ragam perutnya kn?? kn?? hehe .. Harap tips aku nie dapat la juga membantu orang yang mengalami gastrik di bulan Ranadhan nie ya, byeeee .. SELAMAT BERPUASA SEMUA :D



Sincerely, Me :)

0 mention:

Post a Comment

Leave your opinion here :) .. Thanks~

 
Copyright © . All Stories Written by lyindastories.blogspot.com